Trångt men hög energinivå!

19 Feb

En ännu bättre lördagsträning! I dag samsades M och jag med två andra par som graderingstränade till svart, några barn som tränade sportju-jutsu och ett duopar. I vår dojo blir det ganska trångt, men det gick alldeles lysande för energinivån var hög. Dessutom hade jag planerat det vi gjorde i dag till i tisdags när vi skulle ha tränat här hemma. Jag hade valt rätt utrymmessnåla tekniker.

Vi körde samma uppvärmning som sist, fast först hade vi alla gemensam uppvärmning ledd av sportju-jutsuinstruktören. han skulle ”åldersanpassa” uppvärmningen så att vi äldre kunde vara med. Härom veckan när jag pratade med pappa och berättade om mitt graderingsmål undrade han lite stilla om jag inte var för gammal för sånt.

Jag hinner fylla 41 innan jag ska prova för svart bälte, M är 49. L och M som också ska gradera är 55 respektive 52. Ålder är liksom inte en faktor.

Eller, det är den kanske, men det är inget som avgör ifall det går att träna eller inte. I Shindo är spridningen i ålder lika stor som sammanhållningen. Eller kanske är sammanhållningen lite större.

M och jag tränade rätt mycket randori på slutet av passet i alla fall. De andrar hade slutat träna och tittade på oss. vi blev lite nervösa och slarviga i vissa tekniker, men de svarta ögonen var påkopplade och i stort sett gick det bra. Vi behöver träna mer på att reagera direkt, men vi har så roligt!

Lite senare på eftermiddagen fick jag ett sms från M. Vi hade fått sportjujutsuinstruktören att tycka att ju-jutsu kai såg roligt ut. Det var ett bra betyg!

Ett svar to “Trångt men hög energinivå!”

  1. Monica februari 19, 2011 den 21:25 #

    …och hur kul blir det inte när teknikerna överlever farten!

Kommentera

