Jag föll pladask…

24 Mar

… för ju-jutsun. Det kan låta som en dålig ordvits, men efter bara några träningar var jag fast. Jag har funderat lite över vad det är med ju-jutsun som gör att det är fullkomligt otänkbart att sluta.

När jag började träna för nästan fem år sedan var det mest för att förstå vad det handlade om och kunna vara till hjälp på barnläger. Min dotter hade börjat träna och jag hade aldrig varit i kontakt med kampsport tidigare. Min dotter var bara sju år och jag insåg att skulle det bli några läger för henne behövde jag åka med. Så var tanken.

Mitt första pass var ett hårt fyspass med en av de unga instruktörerna i klubben. Jag flåsade och kämpade, ryggade tillbaka lite vid övningarna som var fysiskt närgångna, men avskräckt blev jag inte. Snarare utmanad. Kunde jag som fick nackspärr av att sova en natt på fel kudde klara av att komma runt i de där sneda bakåtkullerbyttorna eller var det omöjligt?

Det gick uppenbarligen, och många fler saker också. Att ta gult bälte var stort, jag hade ingen aning om vad som krävdes och var hypernervös.

Under åren med ju-jutsun har jag gått igenom en allvarlig konflikt på jobbet, en skilsmässa och inlett en ny relation. Genom kriserna har ju-jutsun varit en fredad plats dit de jobbiga tankarna inte haft tillträde. Enkelt sagt: är man inte fullt fokuserad på det man gör i dojon så gör det ont.

Men det är inte det som gör att jag är kvar. Det är kombinationen av fasta former och strikt diciplin med oförutsägbarhet och kreativitet som gör mig förälskad i ju-jutsu. Jag gillar ordning – därför gillar jag kihon waza och kata. Jag vet precis vad som kommer och vad jag förväntas göra. Men jag är också kreativ och snabb – därför älskar jag randori och jigo waza.

Min relation med ju-jutsun har bara börjat, jag har mycket att lära, men det är en stark relation.

Kommentera

