En gång till!

28 Mar

– Hur många härinne vill ta hela lägret en gång till, nu på en gång?

– Jaa!

Närmare 40 barn ropar  så att rutorna skallrar i Tallåsens gård i Ödenäs utanför Alingsås. Det är söndag eftermiddag och sedan lördag morgon har de tränat sju pass ju-jutsu för instruktörer från Alingsås ju-jutsuklubb och Budoklubben Shindo. Efter en natt på luftmadrass eller liggunderlag är de trötta, men åka hem vill de inte. Jag förstår dem.

Visst är man trött efter ett intensivt läger, men jag har också stått där när lägret är slut och tänkt ”En gång till, en gång till!” Att lämna den där mysiga lägerkänslan och åka hem känns inte alls aktuellt.

Så vid uppställningen när barnen ville ta om lägret direkt klev jag fram och gjorde reklam för de två stora läger som hålls under våren och sommaren; Monsterlägret i Köping och sommarlägret i Oxelösund. Om vi på två klubbar får ihop ett läger med nästan 40 barn borde de två lägren kunna bli hur stora som helst…

Jag tror också att det många av barnen kommer att komma ihåg från årets monläger i Alingsås är att polisen kom på lördagskvällen. Pappan till ett av barnen jobbar som polis och helikopterpilot. När polishelikoptern landade nära Tallåsen stod barnen klistrade vid rutorna med gapande munnar. När de förstod att det var okej att gå ut och titta närmare kastade de på sig jackor och skor och omringade de två poliserna.

De som ville fick prova att sitta i helikopterns baksäte och mobilkamerorna gick varma.

Nu längtar nog de allra flesta till nästa läger och det gör jag också. För mig är det påsklägret i Linköping. Fast då lämnar jag luftmadrassen hemma 😉

Kommentera

