Lyckorus och klubbgemenskap

30 Jun

Det tog några år innan jag hittade ju-jutsun. Närmare bestämt 36. Jag kan inte säga att det är den enda idrott jag fått en sån gladkick av, för så kändes det även med squashen när jag höll på med den. Men det var till så stor del en individuell sport, medan klubbgemenskapen är så oerhört betydeldefull i mitt ju-jutsuliv.

Förutom squash har jag också sysslat med volleyboll och basket. Båda sporter där man har en klar fördel av att vara lång, något man inte med bästa vilja i världen kan kalla mig. Volleybollen kom in i mitt liv när jag kom tillbaka till stan (Skellefteå) efter ett år på folkhögskola. För att hitta ett sammanhang följde jag mitt tidigare livs formel och hängde på storebror. Han spelade volleyboll i ett korpenlag, alltså började jag också. Snäll storebror lät lillasyster vara med, trots att jag faktiskt fyllt 20 och borde kunna klara mig själv. Han är inte heller lång, så förutom att få en lillasyster på halsen fick han också en konkurrent om passarrollen.

Basket började jag med i sexan, och då var jag faktiskt lång (i jämförelse). De andra i klassen fortsatte att växa, vilket inte jag gjorde. Jag tror jag la av med basketen i nian, kanske redan i åttan. Sen hade jag squashen under gymnasietiden och efter volleybollsejouren gick det många år innan jag tränade mer organiserat. Den dagen jag tog upp squashen igen efter ett långt uppehåll studsade jag runt på banan i ett lyckorus.  Ungefär samma lyckorus som att kliva upp på mattan till första passet på ett läger.

Numera är det bara ju-jutsu som gäller, med löpning som komplement under sommaruppehållet. Men sanningen att säga är jag rätt lat i grunden, så om jag inte har bestämt exakt vilkat dagar jag ska springa en vecka är det stor risk att det inte blir av. Det finns så mycket annat som är roligt. Tur att det finns sommarläger, så att kroppen inte hinner dega ihop alldeles under sommaren!

Kommentera

