Tävling och kompromissmål

31 Aug

När jag cyklar till och från jobbet i centrala Göteborg är alltid mål nummer ett att inte stanna på hela vägen. Det går sällan, om man inte cyklar dit före sju på morgonen och hem nånstans vid midnatt. det är ju inte riktigt hållbart.

För att jag ändå ska känna att jag är nöjd med min insats som cykelpendlare är kompromissmålet att inte ta fötterna från pedalerna. Vid rödljus kan man då hålla i en stolpe och på så sätt behålla fötterna där de hör hemma. Ibland är de där stolparna upptagna. Då är det i min tankevärld okej att ta en fot från pedalen och sätta ner tån på trottoarkanten – jag har ju inte rört den riktiga marken…

Men ibland funkar inte det heller och jag får inse att inte något mål uppnåtts, förutom att jag tagit mig till jobbet eller hem.

Förresten har jag ett tricks när jag når mitt staket hemma också. Vid brevlådan kan jag stötta mig mot staketet för att kolla om det kommit någon post. Sedan kan jag cykla vidare till grinden, haspa av i farten, putta upp grinden, cykla i en cirkel och in genom grinden. Det tricket är bara värt att göra om jag lyckats nå kompromissmålet.

Det kanske inte är alla som i princip alltid förvandlar vardagen till en tävling, men jag har i alla fall slutat säga ”Yes!” när jag kliver upp före min sambo på morgonen. Han suckade som om han tyckte det var ett märkligt beteende och undrade ”Var det en tävling nu igen?”

2 svar to “Tävling och kompromissmål”

  1. Stefan augusti 31, 2011 den 20:20 #

    Livet blir ju så mycket roligare om man skapar utmaningar…. Rulltrappan i Husby är lång och målet är att klara att jogga hundra trappsteg innan jag kliver av.

  2. Hannes september 1, 2011 den 05:51 #

    Hemma har vi tävling om vem som får ligga kvar. längst, åtminstone på helgerna. Inte så effektivt 😉

Kommentera

