Så roligt att det nog vore olagligt

29 Feb

Tänk om det gick att ha ju-jutsu som jobb på riktigt! Men det skulle nog vara så roligt att det vore olagligt.

I dag efter jobbet åkte jag till Härlanda församling för att träffa en ungdomsgrupp och prata om självförsvar och ju-jutsu kai. Några enkla tekniker fick de också lära sig. Det var _så_ roligt!

Jag mixade skratt och allvar och det var en fartig duttfajt i början där alla skrattade och gjorde sitt bästa för att dutta varandra på axlar, mage och lår. Mellan övningarna på att ta sig loss från några olika greppattacker gick vi snabbt igenom nödvärnsrätt, funderade över vapen och deras farlighet, pratade om obehagliga, hotfulla och farliga situationer och hur man kan undvika dem eller agera om man hamnar i dem.  När vi skulle avsluta bad ledaren mig prata lite om våldtäkt. Det var svårt, men jag tror att det blev okej.

Det jag tycker är svårt är att lyckas förmedla _både_

1. Det är inte den som blir våldtagens fel att det händer

2. Det finns beteenden som gör att man blir ett lättare offer.

Svår balansgång där. Jag drog parallellen till en plånbok med mycket pengar i. Den lämnar man inte hur som helst, för då underlättar man för någon annan att ta den. På samma sätt behandlar man inte den värefulla personen man är på ett sätt som gör att man uppfattas som ett ”lätt offer”. Fortfarande är det gärningsmannen som gör fel, men varför ska jag utsätta mig för risker?

Det var rätt tung stämning i rummet när vi var klara med detta, men jag tror att det landade bra. Det kändes som att de uppskattade att vi inte väjde för det som är svårt.

De flesta i gruppen var tjejer i gymnasieåldern och efteråt var flera av dem intresserade av att börja träna hos oss.

Jag lovade att jag skulle gå med dem till nybörjargruppen om de ville, så nu har ett antal tonåringar i Härlanda mitt mobilnummer så de kan messa mig om de vill ha sällskap upp till dojon en torsdag kväll.

Awesome, skulle min dotter ha sagt. Eller möjligen Oh! My! Gad!

 

Kommentera

