Teori och praktik, eller konsten att träna i lågt tempo

18 Mar

T Å L A M O D

L Å N G S A M T

Se där. Jag kan ju stava till orden i alla fall. Det går också bra att uppmana andra att sänka tempot och att vara snälla mot sig själva och inte ställa för höga krav på sig själva för tidigt. Jag kan alltså detta i teorin. Och det är just det. I teorin.

Monica och jag tränade på tekniker till 2 dan i går. Flera var helt nya för oss, vilket ju inte är så märkligt. Vi är överens om att vi ska ha ett lågt tempo för att öva in teknikerna rätt och sedan öka efter ett tag.

½ teknik. Det är, avrundat uppåt, så länge som vår överenskommelse fungerar. Sedan har vi dragit upp tempot. Men vi tycker fortfarande att vi jobbar långsamt och att det borde gå snabbare. Vissa drag i min personlighet skulle jag vilja ta en rejäl holmgång med.

Flera gånger i omklädningsrummet har tonåringarna som tävlar sportju-jutsu frågat om inte jag ska börja tävla, men jag säger alltid nej. Påstår att det handlar om tid, ålder och allt vad det nu är jag häver ur mig. Jag tror att det egentligen handlar om en enda sak. Jag har mer vilja än kroppen håller för och på tävling innebär det skador. Jag låter bli att börja för att fortsätta vara någorlunda hel och kunna fortsätta träna ju-jutsu kai länge, länge, även om det inte går långsamt, långsamt.

Kommentera

