I övermorgon händer det

4 Apr

Ibland blir jag överfallen av mina egna tankar. På hemväg i dag, till exempel såg jag mig själv cykla lite slarvigt i en korsning, nästan kände lastbilen träffa mig och några ben knäckas. Så insåg jag att om det hände skulle jag inte kunna åka till Påsklägret, saktade ner och cyklade mycket försiktigt i korsningen. Ingenting hände. Precis som alla andra gånger när jag cyklat där. I min fantasi var jag mos, i verkligheten cyklade jag på en fridfull liten gata i ett villaområde.

Långt innan jag började träna ju-jutsu kai såg jag scenarior framför mig på vad som skulle kunna hända och hur jag i så fall borde agera.

Exempel:

Jag cyklar sent på kvällen på en cykelbana med stora buskar alldeles intill.

Tanke: Tänk om någon hoppar ut från buskarna och tänker råna mig/misshandla mig/våldta mig.

Rysning

Tanke: Då kickar jag till den personen rejält i bröstet och cyklar vidare. Jag har både höjd och fart på min sida.

Resultat: Oavsett om handlingsplanen var realistisk eller inte blev jag mindre rädd och mer beredd.

På påsklägret ska kompendiet Personligt skydd presenteras och där betonas den mentala förberedelsen. Även om man inte blir utsatt för något är det värt att fundera igenom vad man ska göra i olika situationer just för att mota bort rädslan och ta kontrollen över sina tankar och handlingar.

Kommentera

