En ren tillfällighet, eller?

16 Maj

Jag satt med ett namn och mobilnummer framför mig. Uppdraget var att boka en ambassadör från kampanjen Hjärnkoll till sommarens kurser. Jag vet inte hur många gånger jag skjutit upp samtalet för att jag har svårt för att ringa upp främmande människor, men nu skulle det bli av.

Som tur är hamnar jag i en telefonsvarare. Skönt. Nu kan han ringa tillbaka när det passar honom. Jag talar in ett formellt meddelande med mitt namn och att jag ringer från Svenska Ju-jutsuförbundet och mitt ärende. Sedan lägger jag på.

Och så börjar de små kuggarna att tagga i varandra. Jag kollar upp killen på Eniro, ser att han kommer från en liten stad i Dalarna och vilken dag han är född.

Jag ringer ett kollsamtal till min mamma och ringer sedan upp ambassadören igen för att be om ursäkt för det formella meddelandet. Det är ju lite onödigt med allt det formella inom släkten.

Han ringer upp lite senare och så konstaterar vi att, ja, vi är kusiner.

Vi har inte setts på några år, så vi har en del att ta igen, förutom det rent praktiska kring bokningen av föreläsningen.

Efteråt är jag lite tagen. Det känns som en helt otrolig tillfällighet att den ambassadör jag fått tips om via Hjärnkoll skulle vara en släkting.

Så tänker jag efter igen. Hjärnkoll har visserligen bara 200 ambassadörer som är ute och berättar om psykisk ohälsa i någon form. Uppdraget är att höja kunskapen om både diagnoser som ADHD och Aspergers syndrom, likaväl som om depressioner.

Chansen att jag skulle känna just någon av dessa är kanske inte så stor, men personer med psykisk ohälsa finns nära oss alla. De är våra mammor, pappor, kompisar, brorsöner, grannar, fastrar och elever. Och i mitt fall – min kusin.

Kommentera

