18 barn och fyra vuxna

12 Mar

I dag var det inga nya barn på nybörjarpasset. Men vi hade 18 barn på mattan som jobbade med tekniker till sitt nästa bälte.
Vi hade också laddat rejält med instruktörer, så vi var fyra vuxna där. Två tog hand om de tre gulbältena och två om de 15 vita. Olika falla ödets lotter, skulle vår coach ha sagt.
Tanken är att vi nu ska börja beta av samtliga tekniker till nästa bälte så att vi säkert vet att alla kan dem ordenligt, men vi hann inte fullt så många med vitbältena som jag hoppats. J sa att jag pratat för mycket. Hmmm. Det kanske är därför barnen pratar mycket också?
Den första uppvärmningsövningen var ny för i dag. Vi gick runt på mattan. Först med riktigt dålig hållning, det kallade vi slöfockar. Sen med bra och stolt hållning – piggelin. På kommando bytte barnen hållning och fick känna skillnaden. Efter ett tag gick vi bara runt som piggelin och vid ett handklapp la vi oss ner på mage, reste oss upp och ställde oss i en gard ”piggelin-style”. Det funkade rätt bra.
Sen körde vi fallträning. Det fick ta en stund med så många nybörjare.
Efter det delade vi gruppen efter bältesfärgerna och körde på med bältesträning.
På vuxenpasset körde Monica och jag kihon waza. Vi nötte extra på teknikerna högre upp i bältesgraderna.
Jag är trött på min ljumske som trilskas, så i morgon ska jag gå till en massör som förhoppningsvis ska tala allvar med den. Handgripligen.

Kommentera

