Sommarlägret för barn, dag 3

27 Jun

I morgon är lägret slut. Det känns alltid lika konstigt när något man sett fram emot och planerat för så länge helt plötsligt är slut.

Men jag har två pass kvar att instruera och vi har en tävling att rådda. Som tur är har vi valt en suverän tävlingsledare med stor tävlingserfarenhet och känsla för rättvisa och tydlighet. Naturligtvis kommer han från Shindo, vad trodde ni?

I dag hade jag de två första passen på morgonen. Med den avancerade gruppen körde jag ett randoripass där vi började med liggande randori och sedan gick över på stående. Först styrde jag så att det bara var stryptagsangrepp, sedan blev det bara kravattgrepp och sedan släppte jag allt fritt, både angrepp och försvar. Barnen fick själva ge förslag på tekniker och berätta hur de skulle utföras.

Nästa pass blev nybörjargruppens tävlingsträningspass, och när det var klart anmälde sig ytterligare två par till tävlingen.

På eftermiddagen höll jag ett pass med motsatsen till randori – kata. Vi hann precis i mål innan de femtio minuterna var slut.

Nu är barnen ute och badar och jag fick en välbehövlig paus.

Att lägret tar slut i morron innebär i och för sig att vuxenlägret snart börjar, så lite bra är det. Och kvällen mellan de båda lägren är en av sommarens höjdpunkter. De som går kurs är kvar, vi som stannar efter barnlägret är kvar och några som ska vara med på vuxenlägret dräller in. Det är en kväll att andas ut på, att umgås avslappnat och bara ladda om.

Kommentera

