Barnsommarläger, sista dagen

28 Jun

Det har varit _så_ roligt, men nu är det slut. I dag strax efter två åkte barnen hem efter en jätterolig dag. Jag började min dag med ett randoripass med den lägre graderade gruppen. Jag styrde väldigt mycket, så det blev mest stryptag. Först fick barnen hjälpas åt att komma på vilka försvar de kunde mot den attacken och sen fick de köra ett par gånger. Ny genomgång, fokus på balansbrytning, ut och kör igen. Ny genomgång, fokus på snabba starter. Nu fick den som anföll uppgiften att räkna tyst och långsamt till tre. Om inte den som försvarar sig påbörjat tekniken då, fick de låta NÖÖÖÖ, som en tuta. Förtjusta miner bland barnen och så ut igen. Inte en enda gång hörde jag nåt tut, alla var supersnabba i teknikstarterna.

Sedan släppte jag både angrepp och försvar helt fria, fast med samma fokus på balansbrytning och snabba starter. Det var lyckliga barn som ställde upp efter passet.

Sen var det dags för tävlingen. Vi hade valt helt rätt tävlingsledare, det blev en välorganiserad tävling med två pooler. A.kursarna dömde och John höll i domare, tävlande och coacher med fast hand. Riktigt bra!

Efter lunchen, som blev lite kort, fick jag hålla i det sista passet för lägret. Det var ett gemensamt pass för båda grupperna där jag lät dem träna en serie med två motståndare. Det blev jubel när den sista tekniken innebar att skurk nummer ett lades tvärs över skurk två.

Teknikerna var lite basala, men jag räknade med att barnen skulle bli stressade av de två motståndarna. Det blev de inte. De tyckte mest att det var roligt.

Det tyckte jag med. Och så var lägret plötsligt slut och alla försvann.

Och lugnet infann sig i Breviksskolan i Oxelösund.

Nu har vi haft den lugna grillkvällen mellan lägren och det var riktigt mysigt och gott.

I morgon förmiddag drar jag och några av de barn som är kvar här till Bodaborg för att lägga två intensiva timmar på problemlösning, balansakter och klättring.

Kommentera

