Bara på läger…

2 Mar

Det är snart dags för läger. Den här gången ett barnläger i Nybro – Vårmonet. Nio barn från våra grupper har anmält sig och vi är fem vuxna som också åker.

Redan som liten älskade jag att åka på läger. Det spelade inte så stor roll vilken sorts läger det var. Jag har varit på hajker, vildmarksläger, jättestora scoutläger, musikläger, konfirmandläger, ungdomsläger, och många fler. Och nu på senare år har det blivit många ju-jutsuläger, både som ledare och som deltagare.

På mitt första läger var jag nog sju år. Jag kom på att det inte fanns några vuxna som hade stenkoll på vad man åt till frukost. Perfekt! Det blev fralla med mycket smör och lite socker strösslat ovanpå smöret. Supergott, men inget jag skulle drömma om att försöka med hemma vid frukostbordet. Vissa saker gör man bara på läger. Det där undantagstillståndet är fortfarande en del av tjusningen med att åka iväg.

  • Bara på läger kliver man ogenerat runt bland andra människor i sin pyjamas fram tills dess det är dags att sätta på sig träningskläderna.
  • Bara på läger kan man dela handfat med fem personer man inte känner så väl när det är dags att borsta tänderna.
  • Bara på läger är andra personers snarkningar en del av det mysiga med att alla från klubben sover i samma rum.
  • Bara på läger övervinner jag min trötthet på kvällen bara för att få umgås lite till med resten av gänget.
  • Bara på ett läger finns ett extraförråd med energi för att träna.

Efter ett läger  är jag rätt slut, men också lycklig och nöjd. Jag hoppas att alla nio barn och de andra fyra vuxna ska känna hur roligt och speciellt det är att åka på läger och, precis som jag, aldrig vilja sluta.

Kommentera

