Magisk nybörjargrupp

19 Mar

I går var jag hjälpinstruktör på knattepasset och höll i nybörjarbarnens pass. Den egna träningen fick jag hoppas över eftersom jag är redigt förkyld.

Nybörjargruppen detta läsår har varit magisk. De är aldrig jämnt antal, vilket innebär att det blir träning parvis och en tre-konstellation. Igår var de i alla fall 15 barn, så då testade jag att bara låta dem träna tre och tre för att vänja dem vid att det inte behöver innebära lågt tempo. Jag snodde helt sonika en metod från en Nybro-instruktör. I helgen drillade han barnen på Vårmonet i att göra tekniker tre och tre så att två anfaller och en försvarar sig hela tiden tills han sa till att de kunde byta. Tanken är att de två anfallarna ska vara snabba och inte låta den som försvarar sig få någon paus alls.

Det tog ett tag innan de fattat hur jag ville ha det. Eller, det tog ett tag innan jag lyckats förklara hur jag ville ha det. Allt beror på perspektivet…

På slutet gick det undan på riktigt! Vi ska fortsätta träna så då och då, så barnen får upp tempot lite mer.

Vi delade också ut lappar om nästa läger, som är ett miniläger utan övernattning i vår egen dojo. Det blir intressant att se om det kan locka några av dem som inte provat att åka på läger tidigare.

Kommentera

