På mattan ser vi likadana ut

26 Apr

En fråga som ”Vad jobbar du med?” är rätt vanlig i livet utanför dojon. I dojon eller på mattan är den inte särskilt relevant. Det spelar ingen roll om du har doktorerat eller sitter i kassan på Ica Maxi. Det är hur du beter dig på mattan som räknas. I våra vita dräkter ser vi alla likadana ut, det är bara bältesfärgen som skiljer. Det händer rätt ofta att jag inser att jag har krälat runt på mattan tillsammans med någon jag tycker att jag känner väl, men jag har ingen aning om vad personen gör i livet utanför dojon.

Vissa personer går man bra ihop med på träningen, andra inte. Kön, ålder eller sysselsättning har inget med saken att göra. För mig handlar det mer om storlek och attityd. Jag älskar att träna med lagom stora människor som, liksom jag, vill ge järnet utan att för den skull göra den andra illa. Allt eftersom åren går lär man sig vilka dessa är, och under påsken upptäckte jag nya favoriter, eftersom jag bytte grupp och fick träna med lite nya människor.

Det roligaste är när man kan träna riktigt fokuserat och hårt tillsammans, men ändå kan lägga av ett riktigt gapskratt mellan varven. Då studsar jag alltid lite extra.

Kommentera

